1. dio
Jesen je već dugo kucala na naša vrata. Priroda nam je šaputala da pogledamo to šalenilo boja, a lišće je šuškalo i zvalo nas da ga uzmemo i udahnemo mu novi život. Jesenski plodovi bili su svuda oko nas i mirisom nas očaravali.....
Djecu je izuzetno važno upoznati sa što više zanimljivih predmeta i zbivanja iz njegovog okruženja, i da zajednički sa osobama koji ih okružuju, aktivno sudjeluju u svom životu, istraživanjem, spoznavanjem, i stvaranjem.
Tog tjedna počela sam razgovarati sa djecom o godišnjem dobu JESENI.
Primjećujete li kakve promjene u prirodi? Ako da, koje?
Da li je toplo ili hladno? Kako se odijevamo?
Znate li što se radi ujesen? Što nam donosi jesen, znate li neke plodove jeseni?
Koje su boje jeseni?
Voliš li jesen?
Dječji odgovori bili su različiti i zanimljivi. Neki su tvrdili da vole jesen i lubenice, drugi da se vole kupati u moru, treći da su plodovi jeseni odmah nakon jabuka i banane (vjerojatno stoje u trgovini jedne prokraj drugih
(svaki dan je grožđa bilo sve manje.....ali iz poudanih izvora (dječjih usta) znamo da oni nisu jeli „fino“ grožđe, već su to sigurno bili roditelji
Nakon razgovora ponudila sam djeci materijal koji sam skupljala neko vrijeme. (Lišće sa različitih lokacija, različite vrste boje i teksture, šipak, kesteni sa i bez kapica zelenih i smeđih, češeri više vrsta, čačkalice, plastelin, glinamol).
Primjetila sam da su više fokusirani na plodove i čačkalice, pa sam lišće uklonila i spremila za drugu aktivnost ovog ili sljedećeg tjedna.
Cilj je bio potaknuti djecu na istraživanje plodova rukama i očima, (dodir, osjet oblik, tekstura). Isto tako na ovaj način djeca su razvijala vizualnu i taktilnu percepciju.
Pokušavajući pretvoriti u oblik svoju ideju koristili su i razvijali svoju okulomotoričku koordinaciju koja im je jako važna u budućnosti za npr.pisanje.
( Djeca uvježbavaju sposobnosti fine kontrole pokreta ruku (tzv. fina motorika i okulomotorna koordinacija) i na taj način stječu vještine potrebne za "tehničku stranu" početnog pisanja (grafomotoriku).)
Djeca su se jako zainteresirala za aktivnost, radili su na dva stola u isto vrijeme, a neki su izradili i 3 ili 4 rada.
Cilj je bio i potaknuti kreativnost i maštu kod djece. I zaista, radovi koje su napravili bili su sve to maštoviti, orginalni i zanimljivi!
Promatranjem djece u samostalnom radu primjetila sam da zaista surađuju. I mnogi od njih i u narednim danima tražili su ovu aktivnost ponovo.
Radove smo izložili vani na ormarićima...... Bili su jako ponosni na svoje radove i često su ih pokazivali svojim, ali i drugim roditeljima i djeci
Svatko je imao neku svoju ideju i to je bio još jedan pozitivan rezulat aktivnosti. Moram reći da su zaista bili kreativni i da smo tu imali od bakterija do ptičurina, od čevapa do jabuka, svemirskih brodova, mame ježice itd….
dječji radovi
Izuzetno je bitno namjerno i ciljano, onoliko koliko je to potrebno obzirom na razvoj samog djeteta, njegove mogućnosti, želje i potrebe, uvježbavati pojedine vještine i sposobnosti na način koji je djeci zanimljiv i zabavan.
2.dio
Lišće koje smo sakupljali u samom dvorištu vrtića i na drugim lokacijama, nakon što se osušilo, bilo je spremno da se male ručice prime posla a pametne glavice smisle što točno učiniti s njim.
Pjevali smo pjesmicu uz pokret o jednom ježu, pa se ideja o ježiću činila pun pogodak.
Evo i pjesmice
KRATKE NOGE, MALA NJUŠKA,
PO SVEM TIJELU BODLJA ŠUŠKA,
KAKVA JE TO STRAŠNA ZVIJER,
BODLJIKAVI JEŽO, JEŽ......
Lišće kao neoblikovani prirodni materijal, poslužio nam je za igru, istraživanje i kreativno izražavanje i stvaranje.
I krenuli smo na posao.....
Neoblikovani prirodni materijali potiču maštu djeteta, ali i usvajanje novih vještina i sposobnosti. Tu posebno ističem finu motoriku, kreativno rješavanje problema, preciznost i koncentraciju.
Bili su nam potrebni škarice, ljepilo, lišće i osmijeh....
Neka djeca za bodlje su birala manje listove, dok su druga škaricama oblikovala komadiće listova koje su lijepili . Potrebno je bilo biti pažljiv da se list ne slomi, smjestiti ga ježu na tijelo, i zalijepiti toliko da se ne odlijepi .
Evo i naših radova!
U ovim aktivnostima s lišćem, ljepilom i škaricama ( fino motoričke aktivnosti) dijete će iskusiti svijet oko sebe i taktilno(dodirom) pa će tako vlastitim iskustvom naučiti o teksturi i kvaliteti predmeta: što je teško, lako, veliko, malo, hrapavo, glatko, mokro, suho, toplo, hladno.
Još jedna kreativna ideja proizašla je iz maštovite igre lišćem. Netko je rekao, „Ja želim napraviti mamu sa lišćem!“.
Tako smo krenuli u još jednu aktivnost sa bojama jeseni.....
Djeci je ponuđeno: papir, crni flomaster, lišće, škarice i ljepilo.
Djeca su nacrtala osnovne crte lica, oči, nos, usta, uši, a neka djeca su dodala i trepavice .....
(Prikaz ljudskog lika je jedna od primarnih tema u dječjem likovnom stvaralaštvu. Naš je zadatak da taj razvoj pratimo, potičemo, promatramo te da čujemo, prepoznamo i vidimo dječje mogućnosti i interese. Uz to im se trudimo osigurati različita sredstva za njihov cjelovit i optimalan razvoj.)
Jedna od vještina koju djeca vježbaju i uče u vrtiću jest i rezanje škarama. U početku je ono “nespretno” , teško i zahtjevno. Detalje djeca vrlo teško izrezuju, ali s vremenom mogu vrlo lako raditi čak i kružne pokrete škarama!
Djeca jednostavno obožavaju raditi sa škaricama! Veseli ih što sve mogu s njima, iako to nije u početku jednostavno. Naučiti koristiti škarice zahtijeva koncentraciju i pažnju, preciznost i strpljenje.
Kako bi dobili željene ravne ili zaobljene linije, najvažnije je vježbanje tj. rezanje škaricama.
Evo i naših radova, mama, tata, deda......
Radove smo izložili ispred naše sobe....
Djeca su ih ponosno pokazivala roditeljima te bakama i djedovima.
3. dio
Oblikovanje sovica bila je aktivnost koja je izuzetno okupila pažnju sve djece. To je bila i najzahtjevnija aktivnost. Bilo je potrebno ukloniti peteljke sa listova, pripremiti dovoljnu količinu listova (ni premalo ni previše) i pomoću prozirne folije zarolati lišće u valjak.
Zajedno sa odgojiteljicom oblikovali smo i dva uha, te na njih stavili trake lika(prirodni materijal u obliku trakica). Dva sovina oka zalijepili smo od unaprijed pripremljenih krugova kolaža, kao i nožice od valovitog kartona u boji.
Stablo oraha u našem dvorištu pružilo nam je svakodnevnu zalihu lišća.....