DAN OČEVA
Nova znanstvena otkrića pokazuju kako očeva uključenost i angažiranost oko odgoja djece, toplina i podrška koju očevi pružaju u prvim godinama djetetova života čine jedinstven doprinos djetetovom dugoročnom psihosocijalnom razvoju. Emocionalna sigurnost, socijalna prilagodljivost te bolja društvena povezanost i kontrola ponašanja, samo su neke od pozitivnih posljedica uključenosti oca u kognitivnom i bihevioralnom razvoju djece. Također je bitno napomenuti da što je stupanj očeve uključenosti veći to je veća vjerojatnost da će dijete kroz takav odnos izgraditi veće samopouzdanje, imati bolju sliku o sebi te će naučiti imati povjerenja u ljude. Ne postoji samo jedan put, već je mnogo načina da se bude uključen, dostupan i odgovoran. Ono što je od ključne važnosti jest da djeca osjete kako je otac (jednako kao i majka) aktivno uključen u njihov život i da na njega mogu računati.(prema ANST 1700)
DAN OČEVA U NAŠOJ SKUPINI (19.03.2023.g)
U našoj velikoj skupini kroz čitav tjedan provodili smo aktivnosti usmjerene na očeve, te na njihovu ulogu i važnost u obitelji i životu djeteta.
Pričali smo o našim „tatama“, a djeca su potakuta time, te pričama, stihovima, slušanjem i pjevanjem poznatih pjesmica te drugim poticajima imala priliku na različite načine izraziti svoje osjećaje i iskustva povezana sa svojim tatom.
Odlučili smo nacrtati naše supertate! Pažljivo smo tušem (flomaster u tušu), nacrtali njihove portrete. Za stolom je bilo najviše troje djece, jer se na taj način dijete može bolje fokusirati, a i imati priliku pričati po čemu je baš njegov/njezin tata poseban.....
Izuzetno je važno da očevi razumiju koliku razliku u životu čine njihova prisutnost i uključenost.
Razgovarali smo o tome kako provode vrijeme i što posebno vole raditi sa svojim tatom, što tate rade, koje supermoći imaju, u čemu su najbolji, čemu se najviše smiju......... Zabilježili smo njihove izjave te ih izložili u našem kutiću za roditelje.
Evo i nekih smiješnih izjava iz dječjih ustiju:
Moj tata se zove..... on je.....
„......hvatač lopova“
„......tata koji ima kartice.“
„......davač pusa i radi paradajz.“
„.......na poslu spava i pije colu.“
Moj sa tata uvijek smije.....
„......kad pogodi sredinu sa strelicom.“
„......kada kosi travu sa flaksericom.“
„......kada mene gleda.“
„......kada pijem rakiju od ananasa.“
Moj tata ima supermoć, a to je......
„......to sam ja!“
„......da može sve popraviti.“
„.......flakserica i motorka.“
„......škakljanje i bacanje po kauču.“
„......je pranje suđa.“
Volim svog tatu zato što......
„......ima tople noge.“
„......mi sve dozvoli.“
„.......mi da mobitel.“
Dan očeva bila je i prilika da zapjevamo poznate pjesmice, ali i čujemo i neke nove (tj.stare- one koje možda znaju naši tate)
„Moj tata“-Dječji zbor Kikići
„Kad je tata tu, sve je juhuhuhu....“-HRT Juhuhu
„Al tata ti me voliš“ Miro Ungar
„Tata kupi mi auto“ Zdenka Vučković
Od ponuđenih pjesmica odabrali smo najdražu a to je
“Kad je tata tu sve je juhuhu.....” i puno smo je pjevali.
Kravata je porijeklom iz Hrvatske i smatra se da su je baš Hrvati izmislili i prvi koji su je nosili. Zato smo i mi odlučili našim tatama nacrtati i ukrasiti kravatu samo za njih!
Ljepilo, škare, papiri, te hamer-papir u boji, pastele i radni dio je marljivo započeo. Bilo je tu raznih uzoraka i pregršt boja. Mašti na volju svi su se predano uključili u oslikavanje.
Djeca vole slikati pastelama jer se pastelni štapići lagano razmazuju i omogućuju brzo stvaranje likovnog sadržaja. Mogućnost je nanošenja u nekoliko slojeva pa se boje međusobno miješaju čime dobivamo novu dimenziju rada.
“Tate su najobičniji muškarci koje je ljubav pretvorila u superheroje, avanturiste, pričatelje priča i najbolje pjevače.” (P. Brown)
Između 5. i 6. godine javlja se uočavanje rime u riječima. Preko rime djeca uče riječi raščlaniti na glasove. Rima ima pozitivan utjecaj na komunikacijski i govorno – jezični razvoj djeteta. Možete uočiti da tada uživaju u smišljanju rime, vole i izmišljati riječi da bi im se rimovale s nekom riječi ili će vas pitati za provjeru je li se nešto rimuje. Tada je vrijeme za pjesme s rimom, igre pronađi rimu, smisli rimu i sl.
Tako smo i mi pročitali dvije pjesmice s rimom a tekst pjesme nalijepili smo na poleđinu kravate, kako bi tate djeci mogli to pročitati i kod kuće. Dvije pjesmice o tati su nam baš bile zabavne i zanimljive
TKO MOžE POSTATI TATA
Da bi netko postao tata,
mora znati nekoliko zanata.
Kao što je stavljanje ruku oko vrata,
kao što je izbjegavanje rata.
Da bi netko postao tata,
mora mu dječji vrisak i skakanje po sobi
postati radost, biti hobi.
Tata ne smije biti naravi teške
i smisla mora imati za greške.
Da bi netko postao tata,
mora uz nekoliko zanata
imati i nekoliko inata,
mora se zainatiti
da će se zatatiti.
Zvonimir Balog
Sve više očeva ravnopravno sudjeluje u svakodnevnim obiteljskim aktivnostima te u većoj mjeri, nego li su to činile prethodne generacije očeva, preuzimaju i vode brigu o djeci. Nekada je bilo nezamislivo da otac djetetu pripremi ručak, da mu promijeni pelene ili ga tješi kada plače, no danas srećom to više nije slučaj. Moderni očevi vide sebe i svoju uloga oca značajno drugačije. Oni žive svoju roditeljsku ulogu na način na koji njihovi očevi to možda nisu činili.
Djeca su jedva dočekala da očevi vide dar koji su za njega (uz podršku odgojiteljica) strpljivo, pažljivo i s ljubavlju izradili.
Važnost igre s ocem
Kroz igru s ocem, djeca dobivaju drugačije poticaje koji pomažu u njihovom psihofizičkom razvoju. Najveći doprinos očeva dolazi upravo kroz igru. Dok se majke s djecom igrajunešto više na način da privlače njihovu pažnju i pokazuju im igračke,igraju se zagrljajima i poljupcima, očevi preferiraju fizičke igre. Igra očeva s djecom u većoj je mjeri i interaktivna: oni „bacaju“ djecu u zrak, škakljaju ih, igraju s njima različite sportove i sl. Način na koji se igraju je nepredvidljiv, stimulirajući i pobuđujući za dijete. Očevi će proizvoditi razne zvukove i bit će glasniji u igranju, dok će se majke češće igrati tiše igre. Očevi potiču kompetitivnost, dok majke potiču pravednost u odnosima. Očevi potiču nezavisnost, dok majke potiču osjećaj zaštićenosti. Igra očeva sa djecom u ranoj dobi u većoj mjeri potiče vizualno i lokomotorno istraživanje, kao i finu motoriku kod djece, te pomaže naučiti djecu zdravoj ravnoteži između poslušnosti i agresije. (https://anst.hr/novosti/vaznost-uloge-oca/)
Za razliku od majki koje su uglavnom sklone oprezu, očevi nerijetko potiču djecu da ispituju svoje granice. Pa će tako dijete sa svojim ocem istraživati svijet i pomicati granice, a kad će mu biti potrebna sigurnost i utjeha prvo će je potražiti u majčinom naručju.( https://anst.hr/novosti/vaznost-uloge-oca/)