Grafomotorika je veoma složena aktivnost u kojoj sudjeluje velik broj mišića ruke, šake i prstiju kojima upravlja mozak, a možemo ju definirati kao sposobnost držanja olovke i pisanja. Razvoj grafomotorike počinje vrlo rano (oko 18 mjeseci) te uključuje finu koordinaciju pokreta, a zahtjeva dobru vizualnu percepciju te okulomotornu koordinaciju.
Da bi dijete imalo dobru grafomotoriku, mora prvo proći faze razvoja grube motorike (sjedenje, hodanje, puzanje, penjanje, trčanje...) koja kasnije vodi do razvoja fine motorike (pokreti ruke i šake) te priprema dijete za složenu aktivnost grafomotorike.
Prije nego dijete počne pisati mora odrediti dominantnu ruku te znati pravilno primiti olovku (od 4,5 do najkasnije 6 godina). Tada se prilikom pisanja pomiču samo prsti, a olovka se drži vrhovima kažiprsta, palca i srednjaka. Jako je važno da dijete ima ispravan hvat olovke već od ranih početaka pisanja kako kasnije ne bi morali ispravljati pogrešan hvat.
RAZVOJ GRAFOMOTORIKE |
|
DOB DJETETA |
AKTIVNOST DJETETA |
10 – 18 mjeseci |
Šara potezima naprijed – natrag po papiru. |
2 godine |
Šara radeći horizintalne, vertikalne i kružne linije na papiru. |
3 godine |
Precrtava horizontalnu, vertikalnu liniju i krug. |
4 – 5 godina |
Precrtava križ, dijagonalne linije i kvadrat, te neka slova i brojke. Neka djeca pišu svoje ime. |
5 – 6 godina |
Precrtava trokut, piše vlastito ime, prepisuje većinu velikih tiskanih slova. Dobro se služi olovkom. |
Aktivnosti kao što su hranjenje, oblačenje, svlačenje, vezanje tenisica i kupanje pomažu kasnijem razvoju grafomotorike te zato djecu treba poticati da u tim aktivnostim budu što samostalnija.
Kroz različite radne listiće i vježbenice treba djetetu omogućiti što više grafomotoričkih vježbi, pogotovo ako je kod predškolskog djeteta primjećeno odstupanje u razvoju grafomotorike. Više o načinima poticanja razvoja fine motorike kroz igru pročitaje u članku „Najbolje aktivnosti za razvoj fine motorike“.
Mateja Paulić, mag. logoped